Monitoring konkurencji

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to trudne i odpowiedzialne zadanie. Jest wiele czynników, które wpływa na sukces lub porażkę naszego pomysłu w biznesie. Rynek jest bardzo złożony i zróżnicowany. Działają nim różne mechanizmy, których poznanie jest kluczowe w celu osiągnięcia sukcesu. Ogromny wpływ na działanie naszej firmy i jej sukcesy sprzedażowe będzie miała konkurencja. Na rynku działa mnóstwo firm, które działają na podobnych do naszej firmy polach. Dlatego dobrze jest wiedzieć, co robią twoi konkurenci, jak to robią i jakie oferują ceny za swoje usługi, czy produkty. W tym celu dobrze jest wykonywać monitoring konkurencji.

Warto monitorować konkurencję od początku

Dokładna analiza rywali na rynku i ich działań marketingowych powinna zrobić każda firma zanim jeszcze wystartuje. Już po starcie, monitoring konkurencji powinien odbywać się nadal. Wiele firmy przygotowuje sobie oddzielne dokumenty, który poświęcany są analizie działań konkurencji. Źródłami informacji na temat poczynań konkurencji mogą być:

  • dane obserwacyjne – pochodzące z monitorowania kampanii marketingowych konkurencji, z analizy ich komunikatów. Generalnie dane obserwacyjne to informacje, które musimy sami zgromadzić.
  • materiały zastane – są to raporty publikowane przez konkurencyjne firmy, zestawienia, artykuły na ich temat, czyli coś, co znajdziemy o konkurencji w internecie, czy gazetach.

Analizując działania konkurencji, dużą uwagę należy zwrócić na obecność rywali w internecie. Dzisiaj coraz więcej ludzi przekonuje się do internetu. Coraz więcej firm się tam reklamuje i sprzedaje swoje usługi.

Co zyskujemy

Dzięki monitoringowi konkurencji zyskujemy bardzo wiele. Dzięki temu uzupełniamy braki w naszej wiedzy, uczymy się nowych działań. Możemy czerpać od konkurencji pomysły, które im się powiodły, a rezygnować z działań, które u nich zawiodły. Mając dobre i sprawdzone pomysły konkurentów, którzy na rynku mogą działać już wiele lat i wprowadzając własne innowacje, nasza firma może osiągnąć większy sukces.

Dzięki monitoringowi konkurencji możemy określić jaką pozycję nasza firma zajmuje na rynku w danym momencie. Dowiemy  się, czy nasze produkty są dobre, czy też już dawno nie sprzedają się zbyt dobrze. Zobaczymy, czy zostajemy w tyle, czy też jesteśmy przed naszymi konkurentami.

Jak rozpocząć monitoring konkurencji?

Na początku dobrze jest określić dokładne miejsce naszej firmy na rynku. Trzeba odpowiedzieć na pytanie, w jakich dziedzinach gospodarki działasz, czym się konkretnie zajmujesz. Następnie trzeba sporządzić szczegółową listę konkurentów, które działają na identycznym rynku jak ty. Potem dobrze będzie ustalić kryteria analizy, którą chcemy przeprowadzić. Pod koniec analizy trzeba wszelkie dane zebrać i wyciągnąć z nich pouczające wnioski. Monitoring konkurencji najlepiej jest prowadzić ciągle.  Analizy warto powtarzać na przykład co pół roku, czy co rok.

Pamiętajmy, że nie jesteśmy na rynku sami, a konkurencja nie stoi w miejscu. Warto monitorować naszą konkurencję, podpatrywać jej działania i się od niej uczyć. Trzeba też porównywać się do niej, dzięki czemu można określić naszą pozycję na rynku. Poprzez analizę konkurencji i jej wyniki stwierdzić możemy, czy prowadzimy nasz biznes optymalnie, czy też powinniśmy coś zmienić.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *